Een kleine greep uit de regelgeving omtrent misleidende productnamen

Vitaminwater, kipstuckjes, visvrije tonyn, sojamelk, Champagner Sorbet, Heks’nkaas, zomaar een selectie van productnamen voor levensmiddelen die ter discussie hebben gestaan of zelfs nog staan. En waarom? Omdat deze namen misleidend dan wel verwarrend zouden kunnen zijn voor de consument.

Wat is er aan de hand?
Met de laatste ontwikkelingen omtrent het gebruik van mogelijk misleidende productnamen door De Vegetarische Slager is de discussie over productnamen weer aangewakkerd. Begin oktober werd De Vegetarische Slager door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gesommeerd productnamen, zoals kipstuckjes, gerookte speckjes en kip-shoarma aan te passen, omdat zij misleidend en verwarrend zouden zijn. Het betrof het gebruik van onder andere deze productnamen op de website van De Vegetarische Slager voor vleesvervangers met daarbij enkel een afbeelding van het product, dat erg veel leek op het vleesproduct, zonder daarbij de vermelding “vegetarisch” te plaatsen of op een andere manier eventuele verwarring weg te nemen.

Maar zo zijn er meer voorbeelden. Zo heeft het Europese Hof van Justitie in juni 2017 bepaald dat producten zoals tofuboter, plantaardige kaas, veggie-kaas en rijstspraycrème niet onder deze namen mogen worden aangeboden. Uitsluitend aan zuivelproducten voorbehouden benamingen, zoals kaas, boter en melk mogen niet worden gebruikt voor zuiver plantaardige producten. Dit zou te verwarrend zijn voor de consument, zelfs wanneer er een begeleidende tekst, zoals plantaardig op de verpakking staat. En zo is het ook de vraag of Aldi wel gebruik mag maken van de naam Champagner Sorbet voor een product dat slechts 12% champagne bevat.

Waar komen deze regels vandaan?
Voor de bescherming van consumenten, maar ook voor de bescherming van bepaalde geografische aanduidingen en oorsprongsbenamingen zijn er Europese verordeningen. Zo gelden er speciale regels voor vlees, wijn, kaas, ham, suiker, olie en dus zuivelproducten. In de Europese verordeningen wordt bijvoorbeeld (precies) aangegeven wanneer je een product bijvoorbeeld yoghurt mag noemen of cognac of Parmigiano Reggiano, etc. Deze Europese regels gelden uiteraard ook voor Nederland, maar in Nederland kennen we daarnaast de Nederlandse Reclame Code, de Warenwet en het Warenwetbesluit informatie levensmiddelen.

Het komt erop neer dat productnamen (in combinatie met etiketten, verpakkingen en de presentatie) niet tot misleiding dan wel verwarring bij de consument mogen leiden. Maar niet alleen productnamen kunnen tot misleiding dan wel verwarring leiden, ook etiketten of verpakkingen kunnen een misleidend beeld creëren. Kun je bijvoorbeeld wel van een FruitFlesje” met op de verpakking de afbeelding van enkele aardbeien en peren spreken, als er maar 7% aarbeienpuree en 2% geconcentreerde perensap in zit? Of van Heks’nkaas als er “slechts” 15% roomkaas in zit?

Is deze regelgeving wel nodig?
Je zou kunnen zeggen dat de gemiddelde consument inmiddels wel bekend is met het feit dat producten afkomstig van De Vegetarische Slager ook daadwerkelijk vegetarisch zijn en ook wel begrijpt dat tofuboter van tofu is gemaakt en dus plantaardig is. Dat was in ieder geval wel de motivering in een zaak over de productnaam Vitaminwater van Sourcy. De Reclame Code Commissie oordeelde in dit geval dat de consument wel begrijpt dat het om een frisdrank gaat en niet om mineraalwater, aangezien het om een samengesteld product gaat en de consument op de achterzijde van de verpakking kon lezen welke ingrediënten dit product bevatte. Maar toch is het altijd oppassen, het kost veel tijd en geld om de naam van je product te moeten wijzigen. In het geval van De Vegetarische Slager lijkt deze zaak niet slecht te hebben uitgepakt, aangezien de kwestie omtrent de mogelijk misleidende productnamen (gratis) landelijke publiciteit heeft gegenereerd.

Conclusie
Onthoud; bij het geven van een naam aan je product of bij het ontwerpen van de verpakking voor je product: wat erop staat, moet er ook in zitten!

Auteur: Lotte van Gorp
Datum: 23 oktober 2017

Laatste nieuwsberichten

Gebruik van algemene voorwaarden niet zo zwart-wit

Als ondernemer wilt u zich door middel van algemene voorwaarden goed indekken tegen eventuele claims van uw wederpartij.… Lees meer

Doet een ‘gecertificeerde’ stofzuiger terecht stof opdwarrelen?

Dyson en Miele produceren beide zakloze stofzuigers. Miele vermeldt in één van haar reclames over haar zakloze stofzuiger:… Lees meer

BRight zoekt een (parttime) marketing/ commercieel/ social media talent

Wij zijn een gespecialiseerd advocatenkantoor in Breda op het gebied van intellectuele eigendom (IE), ook wel IP (intellectual… Lees meer