Het merkenrecht op magische kazen

Eerder schreven we al over Heksenkaas en het auteursrecht op smaak. Levola, de houder van het merk Heksenkaas stond nu weer voor de rechter. Levola is van mening dat het woordmerk Witte Wievenkaas te veel lijkt op haar merk en wil de inschrijving van dit merk laten doorhalen. Eerder werd dit verzoek afgewezen, nu gaat Levola in hoger beroep. Zal de rechter haar nu wel gelijk geven?

De rechter beoordeelt een zogeheten ‘oppositie’ van een merk volgens een vast stappenplan. Levola kan de inschrijving van het merk Witte Wievenkaas alleen doorhalen:

  • als de naam lijkt op (of gelijk is aan) haar merk; én
  • wanneer de naam wordt gebruikt voor dezelfde of soortgelijke producten of diensten; én
  • hierdoor verwarring kan ontstaan bij het publiek.

Overeenstemming
De rechter oordeelt dat het deel ‘Witte Wieven’ en het deel ‘Heksen’ van de merken hetzelfde betekenen. Ze duiden beide op vrouwelijke wezens met toverkracht die zij voor kwaadaardige doelen gebruiken. Het is voor de rechter niet van belang dat niet iedereen weet wat Witte Wieven zijn. Het gaat erom dat een belangrijk deel van het publiek deze betekenis kent. Ook stemmen de merken op visueel en auditief vlak een beetje overeen, omdat ze beide eindigen op ‘enkaas’.

Identieke / soortgelijke producten
Zowel Witte Wievenkaas als Heksenkaas zijn salades met een combinatie van room, yoghurt, olie, kaas en groentes. Ze worden beide op dezelfde kant-en-klaar afdeling van de supermarkt verkocht en zijn bestemd voor hetzelfde publiek. De rechter is dus van mening dat het gaat om soortgelijke waren.

Verwarringsgevaar
Omdat de merken hetzelfde betekenen en het gaat om soortgelijke producten, acht de rechter verwarringsgevaar aanwezig.

Slot
De oppositie van het merk wordt dus alsnog toegewezen. Dit betekent dat ‘Witte Wievenkaas’ niet langer staat ingeschreven als merk!

Auteur: Anne Marie Elsman
Datum: 12 september 2017

Laatste nieuwsberichten

Miljoenen mislopen door één druk op de knop?

Het tv-programma ‘Miljoenenjacht’ is aardig bekend. Uit 27 koffertjes kiest een deelnemer 1 koffer waarin de gewonnen prijs zit.… Lees meer

Foto op Facebook vrij te gebruiken?

Het zou u maar gebeuren, de foto die u op Facebook heeft geplaatst, wordt gebruikt voor een reclamecampagne. Kunt u dan… Lees meer

Het merkenrecht op magische kazen

Eerder schreven we al over Heksenkaas en het auteursrecht op smaak. Levola, de houder van het merk Heksenkaas stond nu weer voor… Lees meer