LINK vs LINQ: verwarringsgevaar?

U als ondernemer gebruikt een bepaalde naam waaronder u bekend staat bij uw klantenkring. Wat nu als een concurrent dezelfde, of een erg op uw naam lijkende, handelsnaam gebruikt?

Bijna dezelfde handelsnaam

Deze vraag stond centraal in een zaak tussen twee advocatenkantoren.

  • LINK heeft vestigingen in Amsterdam en Amersfoort en is gespecialiseerd in o.a. personen- en familierecht.
  • LINQ is gevestigd in Roermond en richt zich met name op het ondernemings-, arbeids- en huurrecht, maar heeft ook cliënten op het gebied van personen- en familierecht.

Beide kantoren hebben een website en zijn actief op social media. LINK en LINQ klinken hetzelfde en lijken, ondanks de verschillende laatste letters, visueel erg op elkaar.

Gelijksoortige diensten

In beide gevallen gaat het om een advocatenkantoor, dat de specialisaties niet identiek zijn, maakt daarin geen verschil. De kernactiviteit van beide kantoren is immers het bieden van juridische bijstand. Daarnaast is er wel enige overlap in de rechtsgebieden waarvoor de kantoren hun diensten aanbieden. De rechter vindt daarom ook dat sprake is van verwarringsgevaar.

Afstand

Feit is wel dat de kantoren 200 kilometer van elkaar zijn verwijderd. Maar kan dit het verwarringsgevaar wegnemen? Volgens de rechter in dit geval niet.

  • LINK richt zich op het gehele land en niet alleen op de regio’s Amsterdam en Amersfoort.
  • LINQ richt zich enkel op Limburg en Brabant en zegt niet de ambitie te hebben om haar werkgebied uit te breiden naar heel Nederland.

Dit maakt voor de rechter niet uit. Beide partijen zijn ook nog actief via hun websites en social media. Op die manier zijn ze voor heel Nederland te vinden.

Conclusie: er is wel degelijk sprake van verwarringsgevaar. LINQ moet dan ook het gebruik van de naam LINQ staken.

In de praktijk

Uit deze uitspraak blijkt dus dat het voor verwarringsgevaar niet nodig is dat de ander precies dezelfde soort onderneming drijft, exact dezelfde naam gebruikt of in dezelfde regio actief is. Zolang voldoende overlap bestaat, kan toch sprake zijn van verwarringsgevaar.

Auteur: Anne Marie Elsman
Datum: 22 maart 2018

Laatste nieuwsberichten

Waarom is er GEEN verwarringsgevaar tussen AppComm en AddComm?

Verwarringsgevaar tussen sterk op elkaar lijkende handelsnamen, we schreven er al vaker over. In principe geldt: indien de namen… Lees meer

De 6 meest voorkomende datalekken en tips om deze te vermijden

Sinds 2016 geldt de meldplicht datalekken. Deze wet regelt dat je een datalek moet melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens,… Lees meer

Moet ik toestemming vragen voor het plaatsen van cookies?

Bijna elke website gebruikt ze wel: cookies. Cookies kunnen worden ingezet om een profiel op te bouwen over de bezoeker van je… Lees meer