Waarom is er GEEN verwarringsgevaar tussen AppComm en AddComm?

Verwarringsgevaar tussen sterk op elkaar lijkende handelsnamen, we schreven er al vaker over. In principe geldt: indien de namen sterk op elkaar lijken en daardoor verwarringsgevaar dreigt, dient de nieuwste onderneming haar handelsnaam te wijzigen. In de nu voorliggende zaak oordeelde de rechter dat, ondanks dat de namen AppComm en AddComm sterk op elkaar lijken, geen sprake is van verwarringsgevaar. Waarom?

Activiteiten

De rechter beoordeelt eerst in hoeverre de activiteiten van de beide ondernemingen op elkaar lijken, en of zij hiermee in elkaars vaarwater vertoeven. Zowel AppComm als AddComm bieden online communicatiediensten aan. AppComm levert enkel op maat gemaakte apps. Hoewel AddComm ook apps ontwikkelt, is dit maar een heel klein deel van haar totale aanbod aan online communicatiediensten.

Publiek

Vervolgens kijkt de rechter welk publiek AppComm en AddComm aanspreken. Beide ondernemingen zijn in verschillende regio’s van Nederland gevestigd, maar gebruiken beide een Nederlandstalige website en bezitten een Facebookpagina. Daarom bieden beide hun diensten aan aan klanten in heel Nederland. Het gaat dan niet alleen om consumenten, maar ook om zakelijke klanten: professionals die werken bij bedrijven, non-profit organisaties en (semi-)overheidsinstellingen.

Verwarringsgevaar?

Wanneer het gaat om het bepalen van verwarringsgevaar, moet altijd worden gekeken naar het aandachtsniveau van het relevante publiek. Omdat het hier niet gaat om consumenten maar om zakelijke ondernemingen, wordt het aandachtsniveau anders bepaald. Van zakelijke klanten mag namelijk worden verwacht, dat zij meer oplettend zijn dan consumenten en dus een hoger aandachtsniveau hebben. Omdat de handelsnamen niet identiek zijn en de activiteiten maar voor een klein deel overeenstemmen, is er slechts een kleine kans op verwarringsgevaar. De rechter vindt dit onvoldoende om een naamswijziging op te leggen.

In de praktijk

Wanneer je een concurrent hebt met een handelsnaam die sterk met die van jouw bedrijf overeenkomt, is het belangrijk om te kijken naar het publiek dat beide bedrijven aanspreekt en de diensten of producten die beide bedrijven aanbieden. Gaat het om een zakelijk publiek en zijn de activiteiten slechts beperkt overeenstemmend, dan zal verwarringsgevaar minder snel worden aangenomen dan wanneer consumenten het relevante publiek vormen.

Auteur: Anne Marie Elsman
Datum: 18 april 2018

Laatste nieuwsberichten

Wanneer de inzet van een look-a-like een duur geintje wordt

Een look-a-like van een beroemdheid gebruiken voor je commercial klinkt verleidelijk, maar kan grote financiële gevolgen hebben.… Lees meer

Waarom is er GEEN verwarringsgevaar tussen AppComm en AddComm?

Verwarringsgevaar tussen sterk op elkaar lijkende handelsnamen, we schreven er al vaker over. In principe geldt: indien de namen… Lees meer

De 6 meest voorkomende datalekken en tips om deze te vermijden

Sinds 2016 geldt de meldplicht datalekken. Deze wet regelt dat je een datalek moet melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens,… Lees meer