Wanneer de inzet van een look-a-like een duur geintje wordt

Een look-a-like van een beroemdheid gebruiken voor je commercial klinkt verleidelijk, maar kan grote financiële gevolgen hebben. Vraag het maar aan Picnic, nieuwkomer in supermarktland. Zij gebruikte een look-a-like van Max Verstappen en moet nu een schadevergoeding van € 150.000,-- betalen.

Eerder schreven wij al dat de rechter had geoordeeld dat Picnic het “portret” van Max Verstappen niet had mogen gebruiken. In deze procedure hebben partijen geprocedeerd over de hoogte van de schade. Voor de hoogte van de schadevergoeding is de mate van populariteit of bekendheid van belang. Daarnaast moet de vergoeding in overeenstemming te zijn met de hoogte van de vergoeding die de beroemdheid had kunnen vragen als hij had ingestemd met het gebruik van zijn “verzilverbare populariteit”. Max Verstappen komt er met € 150.000,-- dan nog bekaaid vanaf. Hij had namelijk € 400.000,-- gevorderd.

Wat kun je nu doen om dit te voorkomen?

Zorg altijd voor toestemming voordat je een look-a-like of portret van een beroemdheid commercieel gaat gebruiken. Zelfs als het een parodie betreft! Hiermee voorkom je dat je schadevergoeding moet betalen.

Overigens is Picnic het niet eens met de hoogte van de schadevergoeding. Zij gaat dan ook in hoger beroep.

Auteur: Lotte van Gorp
Datum: 8 mei 2018

Laatste nieuwsberichten

Wanneer de inzet van een look-a-like een duur geintje wordt

Een look-a-like van een beroemdheid gebruiken voor je commercial klinkt verleidelijk, maar kan grote financiële gevolgen hebben.… Lees meer

Waarom is er GEEN verwarringsgevaar tussen AppComm en AddComm?

Verwarringsgevaar tussen sterk op elkaar lijkende handelsnamen, we schreven er al vaker over. In principe geldt: indien de namen… Lees meer

De 6 meest voorkomende datalekken en tips om deze te vermijden

Sinds 2016 geldt de meldplicht datalekken. Deze wet regelt dat je een datalek moet melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens,… Lees meer